donderdag 29 november 2018

Voeding en welzijn bedenkt voorlichtingsmethodes om groente en fruitconsumptie onder (v)mbo’ers te stimuleren

Hoewel de meesten van ons wel weten dat het eten van groente en fruit goed is voor je gezondheid, eten we nog steeds veel te weinig groente en fruit. Vorig jaar onderzochten HAS-studenten vanuit het lectoraat Groene Gezondheid van Herman Peppelenbos hoe je jongeren kunt motiveren om meer groente en fruit te eten. Het bleek vooral lastig om vmbo’ers en mbo’ers te bereiken. Via welke kanalen kom je met ze in contact? En hoe spreek je ze aan? Voor deze vragen werd de hulp ingeroepen van onze studenten Voeding en welzijn. 

De opdracht die Herman aan onze studenten mee gaf was: ‘Verzin een methode voor het vmbo of mbo om het eten van groente en fruit aantrekkelijker te maken’. Daarnaast moesten de studenten hun leeftijdsgenoten voorlichten over groente- en fruitconsumptie. Ongeveer de helft van de klas richtte zich op het mbo en de andere helft op het vmbo.


Gezond of ongezond eten

Op 8 november gaven de studenten een presentatie over hun ervaringen. Uit hun bevindingen bleek dat studenten van het vmbo en mbo, net als hbo-studenten overigens, te weinig groente en fruit eten. De belangrijkste oorzaken waren volgens de Helicon studenten dat ongezond eten vaak goedkoper is en makkelijker te bereiden, ook is het aanbod van groente en fruit in de schoolkantine beperkt. Veel vmbo’ers zeggen dat zij zich niet laten beïnvloeden in hun keuze voor gezond of ongezond eten door ouders, vrienden en sociale media. De praktijk wijst echter anders uit, merkten de Helicon-studenten tijdens de voorlichtingen die ze gaven. Ook weten de meesten eigenlijk niet hoeveel ze zouden moeten eten.

Maak het leuk

Naar aanleiding van de resultaten uit hun onderzoek bedachten de Helicon studenten leuke manieren om mbo’ers en vmbo’ers voor te lichten het eten van groente en fruit aantrekkelijker voor hen te maken. Twee studentes namen een vrolijke vlog op in de supermarkt. Sommigen maakten een quiz, een infographic of een prezi. Een derde groep bakte groentemuffins en vertelde daarbij een verhaal over iemand met obesitas. Twee andere studenten vroegen de vmbo’ers en mbo’ers om al hun meegebrachte eten uit hun tas te halen, waarna ze voorlichting gaven over wat wel en niet gezond is. Dat werkte confronterend. Het advies aan Herman: mbo’ers en vmbo’ers hebben niet zo’n lange spanningsboog. Wil je een succesvolle voorlichting geven, houd het vooral leuk en kies werkvormen die hen aanspreken.

Dapper

Lector Herman Peppelenbos was behoorlijk onder de indruk. “Het zijn lastige doelgroepen waar we het hier over hebben”, zei hij aan het einde van de presentaties tegen de groep. “Ze zijn jong, beïnvloedbaar en zien de gevolgen van te weinig groente en fruit eten nog niet. Het verschil tussen de houding van de mbo’ers en vmbo’ers is best groot: de mbo’ers willen graag meer kennis opdoen. De vmbo’ers tonen wat minder interesse. Ik vind het daarom dapper dat jullie toch voor al die klassen zijn gaan staan om voorlichting te geven. Dat alleen al is enorm leerzaam.”

Leren van het proces

Herman vervolgde: “Daarnaast hebben jullie leuke ideeën bedacht die ik zeker meeneem in vervolgonderzoek en nieuwe projecten. Natuurlijk moet er vervolgonderzoek gedaan worden, want het zijn kleine groepen, die jullie bevraagd hebben en waar jullie de concepten op uitgeprobeerd hebben. Maar alle onderzoek is bruikbaar en brengt nieuwe inzichten. En ook al hebben we de oplossing niet meteen paraat, je kunt ook al veel leren van het proces.”

Deel deze pagina opDelen